Paso 1: Leesvaardigheid
- Bekijk de sites die bij de bronnen vermeld staan. Jullie beginnen met het lezen en invullen van twee teksten. Je kan op sommige woorden klikken en plaatjes bekijken. Vervolgens maken jullie een samenvatting in het Spaans van elke tekst.
- Tekst 1: El Día de los muertos con Simón y Clara en Calderón, Ecuador
- Tekst 2: El Día de los muertos con Simón y Clara en Oaxaca, Mexico
- Als jullie klaar zijn vullen jullie het planning -en evaluatieformulier in en leveren dit in bij de docent.
- Klik hier om het planning -en evaluatie formulier te downloaden. Na ieder lesuur lever je dit formulier ingevuld in bij de docent.
Paso 2: Kijk- en luistervaardigheidJullie gaan nu kijken en luisteren naar drie korte reportages over de viering van El Día de Muertos in Mexico. Print vóór het bekijken van de reportage de transcriptie uit en vul bij de tweede keer kijken de ontbrekende woorden in. Controleer vervolgens of je de woorden goed hebt geschreven. Begrijp je wat de woorden betekenen? Zo niet, zoek ze dan op in een woordenboek! Kan je nu in je eigen woorden in het Spaans uitleggen waar de reportages over gaan? Maak een lijst met belangrijke woorden voor je fotoverhaal, de woorden in groen aangegeven voeg je ook toe. . Paso 3: SchrijfvaardigheidJullie gaan nu de relevante informatie die jullie hebben geselecteerd uit de teksten en de reportages omzetten naar een samenvatting in jullie eigen Spaans. Deze samenvatting gaan jullie gebruiken als toelichting bij de foto's die jullie gaan uitkiezen. Als jullie klaar zijn vragen jullie feedback van de docent.
Paso 4: Afbeeldingen selecterenNu gaan jullie op zoek naar foto's die passen bij jullie samenvatting en jullie zelf geschreven teksten erbij zetten. Tip: zoek foto's op de site www.flickr.com. Het plaatje hieronder is La Catrina van Posada, het beroemde skelet getekend door Guadelupe Posada (zie videoreportage deel 1). |