3. Proceso

Paso 1: Leesvaardigheid

Paso 2: Kijk- en luistervaardigheid

Jullie gaan nu kijken en luisteren naar drie korte reportages over de viering van El Día de Muertos in Mexico. Print vóór het bekijken van de reportage de transcriptie uit en vul bij de tweede keer kijken de ontbrekende woorden in. Controleer vervolgens of je de woorden goed hebt geschreven.

Begrijp je wat de woorden betekenen? 

Zo niet, zoek ze dan op in een woordenboek! Kan je nu in je eigen woorden in het Spaans uitleggen waar de reportages over gaan? Maak een lijst met belangrijke woorden voor je fotoverhaal, de woorden in groen aangegeven voeg je ook toe. .  
 

Paso 3: Schrijfvaardigheid 

Jullie gaan nu de relevante informatie die jullie hebben geselecteerd uit de teksten en de reportages omzetten naar een samenvatting in jullie eigen Spaans. Deze samenvatting gaan jullie gebruiken als toelichting bij de foto's die jullie gaan uitkiezen. Als jullie klaar zijn vragen jullie feedback van de docent.

Paso 4: Afbeeldingen selecteren

Nu gaan jullie op zoek naar foto's die passen bij jullie samenvatting en jullie zelf geschreven teksten erbij zetten. Tip: zoek foto's op de site www.flickr.com. Het plaatje hieronder is La Catrina van Posada, het beroemde skelet getekend door Guadelupe Posada (zie videoreportage deel 1).