El Día de muertos

talenquest - webquest - webkwestie

Página del profesor

Over het verbeteringsproces van deze TalenQuest hebben de makers een artikel geschreven in Levende Talen Magazine.

    • TalenQuest titel: El Día de muertos

    • Schooltype: Voortgezet Onderwijs

    • Bestemd voor: Niveau A2/B1

    • Vakgebied(en): Spaans

    • Uitvoering door: Tweetallen

    • Tijdinvestering voor leerling(en): 6 tot 8 lesuren

    • Opbrengst van de TalenQuest: Digitaal fotoverhaal

    • Extra materialen die nodig zijn: Slidely en Screenr

    • TalenQuestmakers: Marije Douma en Mari Aghina

Deze TalenQuest is gemaakt voor leerlingen van de onderbouw havo/vwo maar is ook geschikt voor de bovenbouw bij Spaans elementair. Leerlingen die deze TalenQuest doen werken aan niveau A2/B1 van het ERK. Naast het verwerven van kennis over de Mexicaanse cultuur oefenen de leerlingen hun kijk en luister-, spreek-, lees- en schrijfvaardigheid.

Randvoorwaarden:

    • Leerlingen moeten gebruik kunnen maken van een computer met microfoon, koptelefoon en internet.

Tips voor gebruik:

    • Om de TalenQuest te kunnen uitvoeren zijn er 6-8 lesuren nodig.

    • De docent zorgt voor het vormen van de groepjes en begeleidt de leerlingen tijdens het proces.

    • Leerlingen kunnen het eindproduct van deze TalenQuest als bewijsmateriaal opnemen in hun taalportfolio.

    • Voor meer informatie zie: www.europeestaalportfolio.nl.

Toetsing eindproduct:

    • De leerlingen worden per groep beoordeeld aan de hand van de beoordelingstabel. Daarnaast bedenken leerlingen ook zelf een criterium waaraan een prijs verbonden kan worden.

    • Deze TalenQuest sluit aan bij de in onderstaande tabel aangegeven streefniveaus en vaardigheden van het ERK voor de onderbouw van HAVO en VWO.

Lezen A2

  • Kerndoel: 12, 13, 14: Correspondentie lezen

  • Domein A: Kan korte, eenvoudige brieven, faxen en e-mails over vertrouwde onderwerpen begrijpen.

  • Leesvaardigheid:

    • Oriënterend lezen

      • Kan specifieke, voorspelbare informatie vinden in eenvoudig alledaags materiaal.

      • Kan specifieke informatie in lijsten vinden en de benodigde informatie daaruit halen. Kan alledaagse borden en mededelingen begrijpen.

    • Lezen om informatie op te doen

      • Kan specifieke informatie vinden in eenvoudiger geschreven materiaal dat hij/zij tegenkomt zoals brieven, brochures of korte krantenartikelen die gebeurtenissen beschrijven.

    • Instructies lezen

      • Kan eenvoudige instructies begrijpen bij apparatuur die men in het dagelijks leven tegenkomt

Luisteren: A2

  • Kerndoelen 11, 12, 13, 14: Gesprekken tussen moedertaalsprekers verstaan.

  • Domein B: Kan gewoonlijk het onderwerp bepalen in gesprekken om hem/haar heen, wanneer er langzaam en duidelijk gesproken wordt.

  • Kijk – en luistervaardigheid:

        • Luisteren als lid van een live publiek (geen descriptor op dit niveau)

        • Luisteren naar aankondigingen en instructies.

        • Kan de hoofdzaken begrijpen in korte, heldere en eenvoudige boodschappen en aankondigingen.

        • Kan eenvoudige aanwijzingen begrijpen.

        • Luisteren naar tv, video- en geluidsopnames.

        • Kan hoofdpunten van korte en duidelijke berichten op radio en tv begrijpen als onderwerp en context bekend zijn en wanneer.

Spreken: A1 / A2

  • Kerndoelen 12 en 15: Monologen

  • Domein C: Kan zijn/haar familie, woonomstandigheden, onderwijservaring, huidige of meest recente baan beschrijven.

  • Gespreksvaardigheden

      • Kan in eenvoudige bewoordingen mensen, plaatsen en eigendommen beschrijven.

      • Een publiek toespreken

      • Kan een eenvoudig, kort, vooraf ingeoefend praatje houden over een bekend onderwerp.

      • Kan op eenvoudige vragen reageren als hij/zij om herhaling kan vragen en enige hulp geboden wordt bij het formuleren van het antwoord.

Schrijven: A1 / A2

  • Kerndoelen 12 en 17: Correspondentie

  • Domein D: Kan heel eenvoudige persoonlijke brieven schrijven om dankbaarheid of verontschuldigingen over te brengen.

  • Schrijfvaardigheid: Aantekeningen, berichten, formulieren

      • Kan een korte, eenvoudige boodschap noteren als om herhaling of herformulering gevraagd kan worden.

      • Kan korte, eenvoudige aantekeningen of boodschappen gerelateerd aan zaken van onmiddellijke noodzaak schrijven.

      • Verslagen en rapporten

      • (geen descriptor op dit niveau)

      • Vrij schrijven

      • Kan een aantal eenvoudige frases en zinnen over familie, leefomstandigheden, educatieve achtergrond, huidige of meest recente baan schrijven.

Bron: http://www.slo.nl/